همه چیز در مورد باتری‌های یو‌پی‌اس

باتری یو‌پی‌اس چیست؟

دستگاه یو‌پی‌اس دستگاهی الکترونیکی می‌باشد که  به منظور تامین دائم انرژی برای دستگاه‌های مصرف کننده  طراحی شده است که  به اختلالات موجود در شبکه و قطع  و وصل برق بسیارحساس است و به دلیل حساسیت‌های بسیار بالا به قطعی ونوسانات برق مجموعه‌های مخابراتی، کامپیوتری بیمارستانی، درمانی و … از باتری یو‌پی‌اس استفاده می کنند.

انواع باتری یوپی‌اس

باتری یو‌پی‌اس از لحاظ فناوری عملکرد به سه دسته تقسیم می‌شود:

الف/ آفلاین(برای تامین بی وقفه برق کامپیوترها)

ب/ اینتراکتیو(استفاده از مبدل دو طرفه برای تشخیص خروج جریان از حالت سینوسی)

ج/ آنلاین(اینورتر یا تبدیل کننده جریان همواره در آن فعال است)

باتری یو‌پی‌اس از لحاظ نوع مبدل الکترونیکی استفاده شده به سه دسته تقسیم می شود:

الف/ استاتیک

ب/ داینامیک

ج/ هیبرید

باتری یو‌پی‌اس از لحاظ نوع باتری استفاده شده به سه دسته تقسیم می شود:

الف/ سرب-اسیدی

ب/ نیکل-کادمیوم

ج/ سیلور-آلکالین و لیتیومی

تفاوت باتری یوپی‌اس و باتری خودرو

باتری‌های خودرویی طراحی و ساخته شده‌اند تا یک مقدار بسیار زیادی از جریان را برای یک مدت زمان بسیار کوتاه برای تامین قدرت استارت خودرو و روشن شدن ماشین تامین کنند.

اما برعکس باتری‌های یو‌پی‌اس و خورشیدی طوری طراحی شده اند که مقدار کم جریان را بطور پیوسته و برای مدت طولانی تامین کنند و در کل ساختار پلیت ها و الکترولیت و همچنین شارژ کاملا متفاوتی با باتری ماشین دارند.

به خاطر تفاوت قیمت، این روزها سوال خیلی از کاربران استفاده از باتری ماشین به جای باتری یو پی اس بوده!

درسته که باتری یو‌پی‌اس و باتری خودرو هر دو باتری با ولتاژ ۱۲ ولت هستند ولی در طراحی و عملکرد کاملا متفاوت هستند.  شما همچنین می‌توانید یو پی اس را با استفاده از باتری ماشین روشن کنید و خروجی ۲۲۰ ولت داشته باشید و مصرف کننده ها رو برای مدتی تامین کنید اما چه در حالتی که از باتری ماشین برای یو‌پی‌اس استفاده کرده و یا حالتی که با استفاده از اینورتر خروجی باتری ماشین را به ۲۲۰ تبدیل کنید ولتاژ خروجی بعد از مدتی افت خواهد داشت و افت ولتاژ در خروجی باتری پیش خواهد آمد که در صورتی که یو پی اس شما از نوع یو پی اس آفلاین و از انواع بی کیفیت باشد به مصرف کننده ها آسیب رسانده و در صورتی که یو پی اس آنلاین باشد به دلیل افت ولتاژ باتری یو پی اس خطا داده و قطع خواهد شد.

چرا به جای باتری یو‌پی‌اس از باتری خودرو استفاده نکنیم؟

چون باعث گرم شدن بیش از حد باتری خودرو در زمان شارژ، کاهش سریع عمر باتری، نشت اسید، آزاد شدن گاز هیدروژن و در نهایت منفجر شدن باتری شما می‌شود.

نکته: اگر زمانی تصمیم گرفتید از باتری خودرو به جای باتری یوپی‌اس استفاده کنید با اینکه قیمت باتری خودرو بسیار ارزان‌تر از باتری یو‌پی‌اس است ولی شما در حال از بین بردن باتری خود در کمتر از چند ماه هستید با وجود اینکه باید ریسک مربوط به نشت گاز و منفجر شدن باتری را نیز قبول کنید.

موارد کاربرد باتری یو‌پی‌اس

الف/ صنایع      ب/ ادارات      ج/ منازل      د/ پکیج های خورشیدی

الف/ صنایع: دستگاه های یو پی اس در صنایع مختلف نظیر مخابرات، دفاتر خدمات پستی، بخش های ابزار دقیق و کنترل (اتاق فرمان) کارخانجات و شرکت ها، بخش های مالی و اداری کارخانجات، بیمارستان ها و تجهیزات پزشکی و … به وفور مورد استفاده قرار می گیرند .

ب/ ادارات: امروزه با توجه به نیاز اساسی ادارات به کامپیوتر، چاپگر، فکس و دیگر وسایل الکترونیکی و همچنین اهمیت اطلاعات و عدم آسیب دیدن تجهیزات، استفاده از یو پی اس به امری کاملا طبیعی تبدیل شده است.

ج/ منازل: در منازل می توان از یو پی اس های کوچک جهت تامین روشنایی و تامین برق تجهیزات الکترونیکی تلوزیون، کامپیوتر و پکیج ها و … استفاده نمود. همانطور که قبلا اشاره شد قطع و وصل ناگهانی برق شهر باعث آسیب دیدن تجهیزات الکترونیکی می شود در صورت استفاده از یو پی اس علاوه بر در دسترس بودن همیشگی برق، امکان آسیب دیدن تجهیزات خانگی نیز حداقل می گردد.

نکته: در صورت نیاز به استفاده از دستگاه یو پی اس برای تامین وسایل خانگی موتوردار نظیر یخچال باید از مناسب بودن آن برای این تجهیزات اطمینان حاصل نمود.

د/ پکیج های خورشیدی: با توجه به نیاز جامه به ذخیره و صرفه جویی در انرژی برق، بیش از پیش به انرژی خورشید احساس نیاز می شود. سیستم های خورشیدی خود شامل تجهیزاتی متفاوت هستند که از آن جمله می توان به پنل خورشیدی و یو پی اس یا اینورتر اشاره نمود. استفاده از یو پی اس در این سیستم ها علاوه بر اطمینان از برق می تواند از نظر هزینه و قیمت نیز بسیار به صرفه باشد.

 

دستگاه هایی که باتری یو‌پی‌اس نیاز دارند

-دستگاه یو‌پی‌اس و برق اضطراری

-سیستم خورشیدی و سولار

-روشنایی سولار

-دوربین مدار بسته

-دزدگیر

-سیستم های امنیتی

-سیستم های اعلام حریق

-درب برقی اتوماتیک

-کرکره برقی اتوماتیک

آسانسور

-پله برقی

-بالابر و آسان بر

– ویلچر

– اسکوتر برقی

– دوچرخه برقی

– دستگاه کفشور و نظافتی

– خودرو برقی و هیبرید

– ماشین شارژی

– جارو برقی شارژی

– موتور سیکلت برقی

– باند و ضبط شارژی

– خودرو برقی و هیبرید

– دریل شارژی

– لامپ مهتابی شارژی

– سیستم صوتی خودرو

– فکس و چاپگر ادارات

– سرور ها و شبکه های کامپیوتری

– ترازو و باسکول دیجیتال

– دستگاه لیزر (آرایشی)

– انواع دستگاه ها و تجهیزات پزشکی

– انواع دستگاه های آزمایشگاهی

– دستگاه ATM

– پاور بانک

-سیستم های مخابراتی

-ایستگاه رادیویی

-دکل های مخابراتی و موبایل

-چراغ های راهنمایی رانندگی

-سیستم کنترل تردد

-جایگاه سوخت

– دستگاه های ورزشی

– ادوات کشاورزی

نحوه نگهداری و افزایش طول عمر باتری های یوپی‌اس

چون باتری های یو‌پی‌اس سیلد اسید هستند نیازی به نگهداری ندارند ولی اگر موارد زیر را رعایت کنیم عمر مفید باتری‌های یو پی اس بصورت چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

۱-شارژ و دشارژ مناسب: اگر باتری های یو پی اس خود را طبق جدول استاندارد هر باتری شارژ و دشارژ کنید عمر مفید آن افزایش پیدا می کند.

۲-دمای مناسب: گرما و حرارت زیاد محیطی و شارژ و دشارژ باتری با آمپر بالا، که هر دو با عث گرم شدن بیش از حد باتری می شود عاملی مخرب در طول عمر باتری یو پی اس است. دمای محیطی مناسب برای باتری باید بین ۲۰ تا ۳۰ درجه ی سانتی گراد باشد. توجه داشته باشید گرما باعث می شود گازهای زیادی در باتری به وجود بیاید و هنگامی که سوپاپ های باتری عمل می کنند این گازها از باتری خارج می شوند و عمر باتری را کاهش می دهند.

۳-اتصالات و سر باتری ها (ترمینال ها): نکته ی قابل توجه دیگر بازدید دوره ای باتری ها برای اطمینان از اینکه اتصالات بین باتری ها کاملا محکم بوده و سر باتری ها اکسیده نشده باشند.

نکته: اگر باتری‌های شما اکسیده شدند ابتدا آن‌ها را از مدار خارج کنید و سپس سرباتری‌ها را با آب جوش و سمباده تمیز کنید در هنگام تمیز کردن مراقب باشید که سولفات‌ها به لباس و بدن شما برخورد نکنند زیرا سولفات اسیدی است و به شما آسیب می‌زند.

۴-یکسان بودن ولتاژ باتری‌ها: به دلیل اینکه باتری‌های یو‌پی‌اس بصورت سری به یکدیگر متصل هستند و همه‌ی باتری‌ها به میزان یکسان جریان شارژ دریافت می‌کنند لذا در بازدید‌های دوره‌ای باید ولتاژ تمامی باتری‌های یوپی‌اس را بصورت جداگانه اندازه گیری کنیم تا از کیفیت یکسان آن ها مطمئن شویم و اگر باتری با ولتاژ پایین تر موجود بود آن را از مدار خارج کنیم زیرا جریان به همه‌ی باتری‌ها بصورت یکسان می‌رسد و باتری‌های با کیفیت پایین باعث گرم شدن باتری‌های سالم و در نهایت منجر به آتش سوزی می شوند.

۵-کیس باتری: برای جلوگیری از ضربه‌های احتمالی و برای محافظت از اتصالات باتری و همچنین برای اینکه باتری ظاهری شکیل داشته باشد باید از کیس مناسب برای باتری استفاده کرد.

نتیجه گیری:

شرکت فنی مهندسی مپسا در تلاش است با مقالات خود اطلاعات کافی را در مورد انواع باتری به شما بدهد و در این مقاله هر آنچه که در مورد باتری های یو‌پی‌اس باید بدانید را در اختیار شما قرار دادیم.

باتری یوپی‌اس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 7 =