هر آنچه که در مورد باتری خودرویی باید بدانید

انواع باتری خودرویی

۱- باتری‌های اسیدی(سیلد)

۲-باتری‌های اتمی(غیر اسیدی)

۱-باتری‌های اسیدی: باتری‌هایی از نوع قدیمی و ارزان‌تر که نیاز به نگهداری و شارژ دارند. در باتری‌های اسیدی شش فضا وجود دارد که درتمام شش فضا چند صفحه‌ی سربی مثبت و منفی داخل آن‌ها قرار گرفته‌است. در مابین صفحه‌های مثبت و منفی از محلولی به نام الکترولیت که از ۶۵ درصد آب و ۳۵ درصد اسید تشکیل شده‌است پر می‌شود.

و از نشانه‌های آن وجود ۶ درب روی باتری است که با باز کردن آن‌ها می‌توانید سطح الکترولیت را چک کنید. و در صورت نیاز به آن آب مقطر اضافه کنید. از ویژگی‌های این باتری این است که به تدریج ضعیف می‌شوند. به‌طوری که از روی ضعیف شدن استارت خودرو، می‌توان پایان یافتن عمر باتری را پیش‌بینی کرد.

۲-باتری‌های اتمی: تکنولوژی جدید تولید باتری که به باطری خشک در کشور ما معروف هستند. مصرف‌کنندگان این نوع از باطری‌ها تصور اشتباهی دارند که در داخل این نوع باطری‌ها الکترولیت‌(اسید) وجود ندارد. داخل این باطری‌ها مانند باتری‌های اسیدی الکترولیت یا همان اسید وجود دارد. ولی به دلیل جنس و نوع صفحات داخل باطری الکترولیت یا اسید آن کاهش نمی‌یابد و نیازی به چک کردن سطح اسید آن نیست. به همین دلیل این نوع باطری‌ها را باطری‌های بدون نیاز به مراقبت می‌نامند.

باتری اتمی بهتره یا باتری اسیدی؟

تمام نکات ذکر شده حاکی از برتری باتری‌های اتمی یا سیلد نسبت به باتری‌های اسیدی است و به همین سبب است که امروزه جامعه آماری خریداران باتری‌های اتمی با افزایش چشمگیری مواجه است. افراد ترجیح می‌دهند برای بالا بردن کیفیت و کارایی استفاده از خودروی خود، باتری‌های اتمی را برگزینند تا برای عملکرد خودروی آن‌ها مفید باشد. با توجه به این که تولید‌کنندگان داخلی هر روز در حال افزایش سطح کیفی تولیدات خود هستند، لذا در باتری‌های ساخت وطن، در قیاس با نمونه‌های خارجی کاستی، محدودیت، ایراد و نقص چندانی مشاهده نمی‌شود. و می‌توانیم از این باتری‌ها استفاده نموده و در جهت توسعه تولیدات داخلی، گام برداریم. کارخانه باتری سپاهان و صبا‌باتری از جمله شرکت‌هایی هستند که به تولید باطری اتمی اشتغال دارند. و محصولات با کیفیتی هم تولید می‌کنند.

دلایل خرابی باتری ماشین قبل از تاریخ انقضا

درحالت کلی باتری خودروی شما به سه علت قبل از اینکه تاریخ انقضای آن تمام شود خراب می‌شود:

۱-افتادگی و ریزش مواد موجود در صفحات

تنها دلیلی که باعث بروز این مشکل می‌شود عدم شارژ مناسب باتری خودرویی است. همانطور که اشاره کردیم باتری‌ها باید به دقت شارژ شوند و مدت زیادی در شارژ نمانند و به حالت حداکثری خود نرسند.

شارژ شدن بیش از حد باتری‌ها باعث می‌شود که مواد داخل آن گرم شود و با فاصله افتادن بین آن مواد باتری به خوبی شارژ نمی‌شود و توان کافی را برای انتقال انرژی ندارد.

هرچقدر که باطری شما تعداد دفعات شارژ بیشتری را تجربه کند باعث می‌شود که قدرت اولیه خود را از دست دهد و دیگر توان سابق را برای نگهداری انرژی و برق نداشته باشد.

۲-سولفاته شدن باتری به دلیل عدم استفاده

هنگامی که باتری شما بلااستفاده بماند یعنی باتری را خریداری کردید و آن را در انبار گذاشتید و چند ماه از این موضوع می‌گذرد در این‌صورت باتری خودرو شما سولفاته می‌شود و قبل از تاریخ انقضا از کار می‌افتد.

۳-بالا رفتن دمای هوا رانندگی در هوای گرم و خشک حتی اگر بهترین مارک باتری را نیز خریداری کرده باشید می‌تواند متوسط طول عمر باتری خودرو شما را تا نصف کاهش دهد.

بالا بردن طول عمر باتری

با رعایت نکات زیر می‌توانید طول عمر باتری خودرو خود را افزایش دهید:

۱-آب آلوده و کثیف را به باتری خودرو اضافه نکنید.

۲-برای باتری خودرو از محافظ مخصوص استفاده کنید.

۳-هنگامی که شارژ باتری شما تمام می‌شود آن را در محلی خنک نگهداری کنید.

۴-تمام وسایل الکتریکی همانند ضبط، چراغ‌ها و … را خاموش کنید و سپس استارت بزنید.

۵-باتری خود را زمانی‌که به زیر ۸۰ درصد رسید شارژ کنید.

۶-قبل از اینکه ۶ ماه از زمان استفاده از باتری خودرو شما می‌گذرد آن را مجددا شارژ کنید.

۷- بعد از شارژ باتری در هوای گرم دمای خودرو را به متوسط و در هوای سرد به دمای بالا برسانید.

چگونه متوجه شویم که باتری خودرو ما خراب شده‌است؟

۱-روشن نشدن و یا دیر روشن شدن خودرو در سرما

اگر در فصل سرما خودروی شما بعد از ساعتی روشن ماندن دیر استارت خورد حتما برای چکاپ آن اقدام کنید.

۲-روشن نشدن آمپر و چراغ‌های خودرو

اگر برای باتری خودرو شما مشکلی به وجود آمده باشد نمی‌تواند به آمپر و چراغ‌های خودرو شما برق‌رسانی کند.

برای احیا انواع باتری ماشین چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم:

اگر باتری خودرو شما اتمی است: باید باتری خود را کاملا تخلیه کنید برای این کار یک لامپ ۱۲ ولتی به باتری متصل کنید و صبر کنید تا لامپ خاموش شود که نشان دهنده‌ی تخلیه باتری است. سپس باید شارژ باتری را با کمترین آمپر ممکن و در زمان ۲۴ ساعت آغاز کنیم و هر ساعت دمای باتری را کنترل کنیم تا خیلی داغ نشود و اگر خیلی داغ شد شارژ کردن را قطع و مجددا بعد از خنک شدن باتری وصل کنیم.

اگر باتری خودرو شما اسیدی است: ابتدا ۶ عدد درب باتری را باز کنید و اسید آن را کاملا تخلیه کنید و سپس محلول جوش شیرین و آب (یک لیتر آب و دو قاشق جوش شیرین) را برای تمیز شدن صفحات داخل باتری بریزید و بعد از گذشت نیم ساعت باتری را کاملا تخلیه کنید و اسید استاندارد ۱۲۵۰ درجه داخل باتری بریزید و پس از آن باتری را به مدت ۲۴ ساعت زیر شارژ قرار دهید. بعد از اتمام زمان شارژ باتری را به مدت ۱۵ دقیقه رها کنید و سپس آن را روی خودرو خود ببندید.

کلام آخر

تیم فنی مهندسی مپسا در این مقاله تلاش کرد تا انواع باتری خودرویی را برای شما شرح دهد و علت خرابی و نحوه‌ی احیا انواع باتری را بیان کردیم تا به شما برای مواقع نیاز کمکی کرده باشیم.

باتری خودرویی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =