کدام نوع باتری یوپی‌اس را انتخاب کنیم؟

کدام نوع باتری یوپی‌اس را انتخاب کنیم؟

باتری‌های یو‌پی‌اس بر‌حسب نوع حفاظتی که انجام می‌دهند به سه دسته تقسیم می‌شوند:

-آفلاین

-لاین اینتراکتیو

-آنلاین

آفلاین:

ساده‌ترین مدل هستند و در بازار حضور کمرنگی دارند. در یو‌پی‌اس آفلاین زمانی‌که برق شهر برقرار باشد. خروجی همواره از برق شهر تامین می‌شود و در‌واقع هیچ اصلاحی برای رفع مشکلاتی از قبیل نوسان ولتاژ انجام نمی‌شود. لازم به ذکر است مدل‌‌های آفلاین در صورت قطع برق شهری امکان سوییچ شدن خودکار و با تأخیر کم به برق تامین شده از طریق باتری را دارند.

لاین اینتراکتیو:

مدل لاین اینتراکتیو فقط در این موضوع که به تثبیت‌کننده ولتاژ مجهز شده تا در صورت نوسان، امکان تنظیم دامنه ولتاژ‌ فراهم باشد با مدل آفلاین تفاوت دارد.

نکته: مدل آفلاین و لاین اینتراکتیو هنگام سوییچ شدن از برق شهری به برق تامین شده از باتری برای زمان خیلی کوتاه در حد چند میلی‌ثانیه جریان برقش بطور کامل قطع می‌شود. که برای هیچ گونه سیستمی وقفه ایجاد نمی‌کند فقط ممکن است برخی تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته در این شرایط صدمه ببینند.

آنلاین:

این مدل تغذیه‌ی دستگاه‌های متصل به خود را به طور دائم از برق شهر جدا می‌کند. در حقیقت در مدل‌‌‌ آنلاین مدار یکسو کننده جریان باتری همیشه فعال است و به همین دلیل برای اتصال به تجهیزاتی کاربرد دارد که حفاظت از آن‌ها و اطمینان از عدم وقفه یا نوسان در جریان برق، در اولویت قرار دارد.

شاید اینگونه تصور کنید که مدل‌‌های آنلاین بهترین گزینه هستند در حالی که برای بیشتر کاربران مدل‌های دیگر مناسب‌ است. مدل‌های آنلاین قیمت بسیار بالایی دارند و باتری‌‌های آن‌ها هم معمولاً با سرعت بیشتری مستهلک می‌شوند. یوپی‌اس‌ آفلاین ارزان‌ترین گزینه است و معمولاً مدل‌‌های با توان خروجی پایین از این تکنولوژی بهره می‌برند. اما بهترین انتخاب برای بیشتر کاربران مدل‌ لاین‌اینتراکتیو است که هم محافظت خوبی دارد و هم قیمت مناسبی دارد. با این حال مشابه مدل‌های آفلاین ممکن است برای تجهیزات آزمایشگاهی یا ابزاراهای دقیق که نیاز به تغذیه کاملا بدون وقفه دارند مناسب نباشد.

آیا ولت-‌آمپر در یک باتری یو‌پی‌اس نشان دهنده توان آن باتری است؟

شاید فکر کنید که یک مدل که عدد ۲۰۰۰ ولت-آمپر روی آن قید شده توانایی تولید ۲۰۰۰ وات خروجی را دارد. اما واقعیت این نیست و در مورد توان واقعی خروجی باید عامل «ضریب قدرت» بر حسب درصد را هم در نظر بگیرید. اگر ضریب قدرت برحسب درصد برای یک باتری ۶۰ درصد باشد این به این معنا است که توان واقعی خروجی ۶۰ درصد عددی است که روی باتری به عنوان ولت-آمپر ثبت شده‌است.

باتری یو‌پی‌اس تا چند ساعت باید قابلیت شارژدهی داشته باشد؟

فاکتورهای بسیاری از جمله ضریب توان،‌ کیفیت قطعات داخلی یو‌پی‌اس، توان مصرفی خروجی، ظرفیت و تعداد باتری‌ها و دمای کارکرد دستگاه در مدت زمان تامین انرژی یک یو‌پی‌اس تاثیر‌گذار هستند. بسیاری از تولیدکنندگان مطرح میزان تخمینی را روی جعبه یا وبسایت اعلام می‌کنند و برخی دیگر هم با ارائه محاسبه‌گرها در وبسایت خود به انتخاب بهترین مدل بر اساس نیازتان کمک زیادی می‌کنند. به یاد داشته باشید که بیشتر محاسبه‌گرهای عمومی که در اینترنت موجود هستند، برخی از فاکتورها از جمله میزان اتلاف انرژی در مدارهای داخلی را در نظر نمی‌گیرند. و به همین دلیل به نتیجه آنها چندان نمی‌توان اعتماد کرد. در کل هر چه قدرت مصرفی در خروجی کمتر و ظرفیت باتری‌ها بالاتر باشد، میزان شارژدهی افزایش می‌یابد.

این موضوع را هم در نظر داشته باشید که بیشتر باتری‌های یوپی‌اس از نوع سرب‌اسیدی هستند. این باتری‌ها زمانی که زیر بار بیشتری قرار می‌گیرند سریع‌تر تخلیه می‌شوند. به عنوان مثال اگر با استفاده از ۵۰ درصد توان یو‌پی‌اس شارژدهی یک ساعته دارید، با استفاده ۱۰۰ درصدی میزان شارژدهی به مقداری بسیار کمتر از نیم ساعت می‌رسد. به همین دلیل بهتر است تا جای ممکن از حداکثر توان خروجی یوپی‌اس استفاده نکنید و همواره ظرفیت بالاتر از میزان مصرف را انتخاب کنید. همچنین به یاد داشته باشید که برای شارژدهی طولانی‌تر بهتر است وسایل جانبی اضافه را از خروجی یوپی‌اس جدا کنید.

یو‌پی‌اس با باتری اینترنال خریداری کنیم یا با باتری اکسترنال؟

معمولا خرید یک باتری یوپی‌اس بزرگ‌تر با باتری‌های اضافه خارجی بسیار به صرفه‌تر از خرید چندین باتری یوپی‌اس کوچکتر است. باتری‌های یو‌پی‌اس کوچک معمولا با باتری داخلی همراه شدند اما برخی مدل‌ها که توان خروجی بالایی دارند امکان اتصال باتری خارجی را نیز فراهم کرده اند.

نتیجه گیری:

شرکت فنی مهندسی مپسا در این مقاله سعی کرد تا نکات لازم قبل از خرید باتری یو‌پی‌اس را به شما آموزش دهد. همچنین اگر قصد خرید این باتری را را دارید با کارشناسان فروش ما به شماره‌ی ۷۷۵۶۲۵۰۰ تماس حاصل فرمایید. همچنین شایان ذکر است اگر قصد فروش باتری داغی را نیز دارید ما با بهترین شرایط از شما خریداریم.

باتری یوپی‌اس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − پنج =