نکاتی که قبل از تعویض باتری یوپی‌اس باید بدانید

نکاتی که قبل از تعویض باتری یو‌پی‌اس باید بدانید:

یو‌پی‌اس یک نوع  سیستم جریان برق بدون توقف محسوب می‌شود.

باطری یوپی‌اس که برای دستگاه تعبیه شده در واقع با اتصال به برق انرژی مورد نیاز را ذخیره می‌نماید. تا در هنگام قطعی برق بتوانید انرژی مورد نیاز سایر دستگاه‌های متصل به سیستم را تامین نماید. بنابراین باتری در این دستگاه مهم‌ترین نقش را دارد. پس در‌صورت فرسودگی  و مشکلات باید سریعا جهت تعمیر باتری یو‌پی‌اس و یا تعویض آن اقدام نمود.

مراحل نصب باطری یو‌پی‌اس

اول قاب جلویی دستگاه یو‌پی‌اس را باز کنید. باتری را در بیاورید. با استفاده از وسیله تستر، باتری را در زمان اتصال و خارج از اتصال به UPS تست کنید. در صورتی‌که عدد نشان داده شده کمتر از میزان لازم باشد باید باتری را تعویض کنید. رابط‌های باتری را از آن جدا کنید.

حتما محفظه را قبل از نصب باتری یو‌پی‌اس تمیز نمایید و کابل‌ها را دوباره علامت‌گذاری کنید.(میتوانید برای این کار از محلول جوش شیرین استفاده کنید.)

کابل مثبت و تمامی اتصالات را از باتری جدا نمایید. هیچ چیز فلزی‌ای نباید در دست نصاب باشد. حتما توسط یک نصاب متخصص اینکار انجام شود. تمامی وسایل ابزاری نصب دارای محافظ و نارسانا باشد. باتری‌های جدید باید طوری قرار بگیرند که قطب منفی به کابل منفی متصل شود. چون اتصال برعکس قطب‌ها منجر به انفجار و آسیب به یو‌پی‌اس خواهد شد. لازم به یاد‌آوری است که اول باید قطب مثبت وصل شده و سپس کابل منفی وصل شود. حالا باتری جدید را وصل و با تستر آن را آزمایش کنید.(در صورت رویت عدد ۱۲ ولت، باتری در بالاترین و بهترین بازدهی خود قرار دارد.)

نکته قابل توجه این است که باتری‌های خراب دارای سرب مضر هستند. و برای انسان خطر آفرینند پس باید آن را از محل دور کنید.

این دو نکته مهم به احیا و تعویض باطری یوپی‌اس کمک کرده و در خیلی موارد باطری‌ها احیا می‌شوند. البته با توجه به اینکه باتری‌ها بخاطر اتصال کم و کشیدن آمپر از قبل دچار قطع شدن پلیپ‌های داخل آن نشده‌باشد.

باتری یوپی‌اس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =