نقش باتری در سیستم‌های نیروگاهی و مخابراتی

سیستم‌های مخابراتی چیست؟

سیستم‌های مخابراتی، به تعدادی از تجهیزات و سیستم‌های الکترونیکی گفته می‌شود. که با هدف انتقال فرکانس حاوی اطلاعات مثل صدا، عکس و یا داده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم‌ها معمولا از ۳ قسمت اصلی تشکیل می‌شوند:

۱-فرستنده

۲-کانال مخابراتی

۳-گیرنده

توسعه سیستم‌های مخابراتی امروزه بسیار گسترده شده به صورتی که زندگی بشر با نبود این سیستم‌ها طبیعتاً با مشکلات زیادی روبرو خواهد‌بود.  یو‌پی‌اس به علت ساختاری که در محافظت از سیستم‌های برقی و  الکترونیکی دارند، در رویارویی با خطرات و مشکلات احتمالی اختلالات برق و همچنین تامین برق پاک‌(برق اضطراری بدون وقفه) برای تجهیزات برقی و الکترونیکی بصورت کاملا کارآمد عمل می‌کنند. به همین علت قسمت لاینفک سیستم‌های مخابراتی محسوب می‌شوند.

نقش باتری مخابراتی و نیروگاهی

باطری مخابراتی بتا نیروگاهی توانایی مورد نیاز عملکرد تجهیزات کنترلی نظیر رله‌ها و مکانیزم عملکرد بریکر‌ها و سکسیونر‌ها، تامین کرده. و نیازمند یک منبع توان خارجی مستقل از توان موجود در شبکه است و نقش بسزایی در مدار‌های حفاظتی و کنترلی دارد.

بریکر‌ها و رله‌ها و سکسیونر‌ها برای عملکرد درست و بهتر خود از انرژی باطری استفاده می‌کنند. پس لازم است تا باطری و باطری شارژر‌های ما در زمان‌های کوتاه مورد بررسی قرار‌بگیرد و نگهداری آن‌ها باید به خوبی صورت‌بگیرد. یک باطری از کنار هم قرار گرفتن چندین سلول باطری در کنار هم تشکیل می‌شود. هر سلول شامل یک الکترود مثبت و یک الکترود منفی و محلول الکترولیت می‌باشد.

انواع باتری مخابراتی

باطری‌های مود استفاده در سیستم‌های کنترلی به دو نوع زیر تقسیم می‌شوند:

۱-نوع اسیدی سربی (سیلد اسید)

۲-نوع نیکل کادمیم

کدام باتری مناسب سیستم مخابراتی است؟

باطری‌ها در طی دوره‌های شارژ و دشارژ خود گاز هیدروژن از خود تولید می‌کنند. و باید برای مانع شدن از آتش سوزی هیدروژن آزاد شده را به حداقل رساند. سلول‌های اسیدی سربی به علت تولید هیدروژن زیاد موجب شد تا نوع سیلد شده به بازار بیاید.

باطری‌های نیکل کادمیم در مقابله با نوع اسیدی سربی(AGM) گران‌تر، مطمئن‌تر، تعمیرات و نگهداری کمتری دارند. به علاوه آزاد شدن گاز هیدروژن در یک سلول نیکل کادمیم در مقایسه با نوع اسیدی سربی کمتر است. از این‌رو برای کاربردهای حفاظتی سوئیچ‌گرهای متداول نوع نیکل کادمیم اکثرا استفاده نمی‌شود.

باطری نیروگاهی نوع اسیدی سربی قابل شارژ در سوئیچگیر‌ها دارای سلول‌هایی با ولتاژ ۲ ولت هستند. سلول شامل سرب خالص به عنوان قطب مثبت و اکسید سرب به عنوان قطب منفی و اسید سولفوریک رقیق شده به عنوان محلول الکترولیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

باطری‌های نوع نیکل کادمیم تشکیل شده از سلول‌هایی با ولتاژ ۱/۲ ولت، شامل ترکیبی از نیکل به عنوان قطب مثبت، ترکیبی از کادمیم به عنوان قطب منفی، و محلول هیدروکسید پتاسیم به عنوان الکترولیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. باطری مخابراتی ساکن در جلد‌های پلاستیکی شفاف تولید شده و برای دستیابی به ولتاژ مورد نیاز تعداد مشخص از این سلول‌ها توسط تسمه‌های سربی به پل‌های باتری جوشکاری شده. بیشترین موارد مصرف این نوع باتری ساکن در صنایع مخابراتی و نیروگاه‌های تولید و تبدیل برق می‌باشد.

باتریهای ۲ ولتی VRLA نیروگاهی

یکی از انواع باطری‌های سیلد‌اسید VRLA، باطری سیلد‌اسید می‌باشد. باطری سیلد‌اسید به گونه‌ای طراحی شده‌است که قابل استفاده در کارهای مختلف است. و همچنین نیاز به تعمیر ندارند. تنها موردی که در باطری‌های سیلد‌اسید باید به آن توجه کرد این است که باید آن‌ها را تمیز نگه داشت. زیرا اینگونه باطری‌ها به گرد و غبار و دمای بالا حساس می‌باشند.

از باطری‌های سیلد‌اسید می‌توان به عنوان منبع پشتیبان برق در مکان‌هایی که قطعی برق وجود دارد و جریان مستقیم برق (DC) نیاز است، استفاده کرد.

این باتری‌ها انتخاب بهینه‌ای برای تامین برق در سایت‌های مخابراتی با اندازه‌ی کوچک و متوسط هستند. این باطری‌ها را می‌توان با قفسه‌های اختصاصی طراحی شده معمولا ۲۴+ و یا ۴۸- ولت است، تنظیم کرد. ظرفیت انرژی این سیستم‌ها در حدود ۹۱ تا ۲۰۰۰ آمپر‌ساعت در هر رشته یعنی معادل ۱۰۰ کیلو‌وات توان ذخیره است.

باطری خشک مخابرات چگونه کار می‌کند؟

باطری‌های سیلد‌اسید چگونه عمل می‌کنند؟ باطری سیلد‌اسید، زمانی‌که ۲ فلز غیر هم‌نام(که الکترود نامیده می‌شود) در مایع اسید(الکترولیت) کنار هم قرار بگیرند، جریان الکتریکی را به وجود می‌آورند. به طوری‌که یون‌های با بار منفی به الکترود مثبت جذب می‌شوند و باعث واکنش یون‌ها با الکترون مثبت(اکسید سرب) می‌شوند.

باطری سیلد اسید دوولتی مخابرات و باعث برقراری پتانسیل‌الکتریکی در دو قطب مثبت و منفی باطری می‌شود. طراحی باطری سیلد‌اسید باید به گونه‌ای باشد که باطری، به خوبی انرژی ذخیره کند.

ساختار سلول در باطری سیلد‌اسید‌(Battery cell) سلول(cell)، به مجموعه‌ای از یک الکترود مثبت و یک الکترود منفی به همراه مایع اسید(الکترولیت) گفته می‌شود که این سلول‌ها می‌توانند دوولت برق را تولید کنند، برای این که ولتاژ بالاتری تولید شود باید مجموعه‌ای از این سلول‌ها را بهم متصل کنیم.

ساخت باتری مخابراتی

باتری‌های مخابراتی به‌صورت سلول‌های دوولتی از ۲۰۰ تا ۳۰۰۰ آمپر‌ساعت در جلد‌های پلاستیکی شفاف تولید شده‌است. صفحات باتری داخل اسید غوطه‌ور است. برای دستیابی به ولتاژ مورد نیاز تعداد مشخص از این سلول‌ها توسط تسمه‌های سربی و توسط پل‌های سربی باتری جوشکاری می‌شود.

و در آمپرهای پایین‌تر باتری برای نصب تسمه‌ها با پیچ و مهره به هم متصل می‌گردند. تا ولتاژ نهایی مورد نظر تامین شود. بیشترین موارد مصرف این نوع باتری ساکن در صنایع مخابراتی و نیروگاه‌های برق می‌باشد.

باطری سیلد‌اسید دوولتی مخابرات برای مثال اگر ۶ تا از سلول‌ها را بهم متصل کنیم در نتیجه باطری با توان ۱۲ ولت تولید می‌شود. سری کردن سلول‌ها به گونه‌ای است که باید الکترون منفی یک سلول به الکترون مثبت سلول دیگر وصل شود که نتیجه آن یک باطری با قطب مثبت و منفی می‌شود.

انواع باطری‌های سیلد اسید: باطری‌های سیلد اسید دارای دو نوع می‌باشند، که هرکدام نسبت به دیگری برتری دارند.

۱-یو‌پی‌اس

۲-GEL CELL

کاربردهای باتری ups مخابراتی

برای بالا بردن ضریب اطمینان در زمان تصادفات و ارتعاشات ناشی از کم شدن نشت اسید در موتور‌های برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به علت وزن بسیار کم و داشتن اطمینان از عملکرد خوب، کاربرد زیادی در حمل و نقل و ماشین‌آلات مجهز به قطعه‌های سنگین دارد.

یو‌پی‌اس برای شبکه مخابراتی

مجموعه‌ای از فرستنده‌ها، گیرنده‌ها یا ترانسپورترها(انتقال دهنده‌های) سیگنال‌های مخابراتی که با هم ارتباط دارند را یک شبکه مخابراتی می‌نامند. طیف شبکه‌های مخابراتی که خود یک مجموعه کامل از یک سیستم مخابراتی را تشکیل می‌دهند بسیار گسترده است. از یک شبکه بی‌سیم کوچک محلی تا یک سیستم مخابراتی موبایل گسترده و یا یک سیستم مخابراتی ماهواره ای و.. همگی مثال‌هایی از شبکه‌های مخابراتی هستند.

شبکه‌های مخابراتی می‌توانند دیجیتال و یا آنالوگ باشند. اما عموماً از تجهیزات بسیار حساس نسبت به نوسانات و یا اختلالات برق تشکیل شده‌اند. که عدم تامین تجهیزات حفاظتی برای آنها در مقابل این نوسانات، می‌تواند در صحت عملکرد آن‌ها بسیار تاثیرگذار باشد.

ضمن آنکه به منظور بهره‌برداری همیشگی از این شبکه‌ها، می‌‌بایستی تامین برق اضطراری قابل اطمینان برای هریک از آن‌ها را مدنظر قرار‌داد. از آن‌جایی که کاربری‌ها، مشخصات خاص فنی تجهیزات، گستردگی و شرایط استفاده هریک از شبکه‌های مخابراتی می‌تواند با شبکه‌های مخابراتی دیگر متفاوت باشد، لذا جهت حفاظت آن‌ها در مقابل نوسانات و اختلالات شبکه برق و یا تامین برق اضطراری مورد نیاز آن‌ها نیز نیازمند کارشناسی خاص فنی است.

باتری‌های سیلد‌اسید مخابراتی صبا

یکی از تولید‌کننده‌های باتری مخابراتی شرکت صباباتری می‌باشد:

از جمله شاخص‌ترین خصوصیات باتری‌های سیلداسید می‌توان به بالا بودن طول عمر و ظرفیت آن‌ها اشاره کرد. کاربرد این باتری‌ها در دو بخش، استفاده پیوسته (سیکلی) و کاربرد جهت سیستم‌های آماده بکار‌(Standby) طبقه‌بندی می‌شود.

۱-سیستم‌های مخابراتی

۲-سیستم‌های ups

۳-سیستم‌های نیروگاهی

۴-سیستم‌های برق اضطراری

۵-سیستم‌های امنیتی

۶-تجهیزات کنترلی

۷-بدون نیاز به سرویس و نگهداری

۸-عدم نشتی الکترولیت (leak)

۹-طول عمر طولانی

۱۰-قابل استفاده در هر وضعیتی

۱۱-دشارژ خودبخودی پایین

۱۲-کمترین حجم و وزن ممکنه

۱۳-قابل نصب بر روی تجهیزات

اسلایدر باتری 2 ولت سیلداسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =